16 marca wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej opublikowana w Dzienniku Ustaw 8 marca. Wedle obowiązujących od dziś nowych regulacji prawnych ograniczono przypadki, w których przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej oferują teleporadę.
Jak informuje ministerstwo zdrowia,
1) lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę, gdy cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
2) Teleporada nie obowiązuje też w przypadku, gdy istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, a także gdy dotyczy zdrowia dziecka poniżej 6 lat.
3) Wedle wytycznych, w formie teleporady nie może też odbyć się pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, wskazanych przez pacjenta w deklaracji wyboru.
Kiedy nadal teleporada?
Wedle rozporządzenia pacjent skorzysta z teleporady nadal, gdy:
1) istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz gdy potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.
2) Teleporada wystarczy również w przypadku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, również jak we wcześniejszym przypadku, gdy jest to kontynuacja poprzedzającego leczenia.
3) Dzięki teleporadzie można uzyskać zaświadczenia o stanie zdrowia, a także w przypadku porady kontrolnej dla dziecka do lat 6, ale tylko ustalonej podczas bezpośredniej wizyty i takiej, która nie wymaga fizycznego badania.
4) Przez teleporadę nadal u lekarza można uzyskać zalecenia, a także e-zwolnienie, czy e-receptę. W trakcie rozmowy z lekarzem można również otrzymać sugestię konieczności bezpośredniej wizyty w przychodni, a nawet kontaktu z pogotowiem ratunkowym, jeśli stan zdrowia pacjenta będzie tego wymagał.
Co istotne, ustalono też kwestie, kiedy teleporada ma nastąpić, co ma zapobiec odwlekania kontaktu z lekarzem i ustalania odległych terminów. Wedle NFZ teleporada powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście. Jest jeszcze druga opcja, to termin późniejszy, jeśli został ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Dokument ten zawiera informacje o warunkach udzielania teleporad i e-rozwiązaniach stosowanych w NZOZ – Przychodnia” Na Browarnej” sp. z o. o. , Wałbrzych, ul. Browarna 3 (Świadczeniodawca), zgodnie z § 3 p. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Dokument jest przeznaczony dla pacjentów Świadczeniodawcy. Jego treść jest udostępniana:
w miejscu udzielania świadczeń przez Świadczeniodawcę (NZOZ – Przychodnia „Na Browarnej” sp. z o.o.)
na stronie internetowej Świadczeniodawcy: www. nabrowarnej.pl
telefonicznie (na żądanie pacjenta).
1. Informacje o warunkach udzielania teleporad Świadczeniodawca zapewnia możliwość pacjentom kontaktu w sposób umożliwiający nawiązanie połączenia ze Świadczeniodawcą bez zbędnej zwłoki.
1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje następujące systemy teleinformatyczne lub systemy łączności: Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje połączenia telefoniczne.
1.2 Ustalenie terminu teleporady
W celu ustalenia terminu teleporady prosimy pacjentów o:
kontakt telefoniczny ze Świadczeniodawcą pod numerem telefonu 74 842 24 76 do 79(tonowo 13 lub 14) lub 74 663 14 40 , Poradnia dla dzieci: 74 84 224 76 do 79 ( tonowo 27 ) lub 74 842 96 55, 799079967 od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 18:00,
nie później niż w pierwszym dniu roboczym, następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do Świadczeniodawcy albo
w późniejszym terminie, ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
1.3 Nawiązanie kontaktu z pacjentem
Sposób nawiązania kontaktu między Świadczeniodawcą a pacjentem w celu udzielenia teleporady jest uzależniony od wybranej przez pacjenta metody kontaktu ze Świadczeniodawcą (opisanych w części 1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad). Sam kontakt jest nawiązywany w ustalonym wcześniej terminie i o wcześniej ustalonej godzinie. Świadczeniodawca podejmuje co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut).
Świadczeniodawca nawiązuje kontakt telefoniczny z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie i o wcześniej ustalonej godzinie. Podejmowane są co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut).
1.4 Sposób udzielenia teleporady
Przed udzieleniem teleporady osoba udzielająca teleporady dokonuje weryfikacji tożsamości pacjenta, w szczególności na podstawie danych przekazanych przez samego pacjenta.
Połączenia telefoniczne Po potwierdzeniu terminu i godziny teleporady pacjent otrzymuje informację o numerze telefonu, którego będzie używać osoba udzielająca teleporady. Nie może to być zastrzeżony numer telefonu, ponieważ pacjent musi mieć pewność, że kontaktuje się z nim placówka medyczna w sprawie teleporady.
1.5 Sposób postępowania w razie braku kontaktu z pacjentem
Świadczeniodawca – w terminie i o godzinie ustalonych wcześniej – podejmuje co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut).
Jeżeli opisane próby kontaktu z pacjentem nie przynoszą rezultatu, odnotowuje się informację na ten temat w dokumentacji medycznej pacjenta. W celu umówienia nowego terminu teleporady pacjent kontaktuje się ze Świadczeniodawcą w sposób opisany w części 1.2 Ustalenie terminu teleporady).
1.6 Bezpośredni kontakt z pacjentem
Jeżeli z uwagi na stan zdrowia pacjenta nie jest możliwe udzielenie teleporady, pacjent ma możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej, udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pracownikiem Świadczeniodawcy.
Okoliczności uzasadniające taki sposób postępowania Świadczeniodawca ustala w porozumieniu z pacjentem lub przedstawicielem ustawowym pacjenta.
2. Instrukcje dla pacjentów
2.1 E-recepty
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-recepty.
W trakcie wizyty lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-receptę:
e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje w aptece,
SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu recepty i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje w aptece wraz ze swoim numerem PESEL,
w postaci wydruku (na żądanie pacjenta lub gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta).
W wyjątkowych sytuacjach pacjent może także otrzymać dane do realizacji e-recepty w innej formie.
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-skierowania.
Podczas konsultacji lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-skierowanie na leczenie specjalistyczne lub do szpitala:
e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę. Pacjent może także podać 4-cyfrowy kod dostępu (znajdujący się na skierowaniu) i swój numer PESEL,
SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu e-skierowania i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje podczas rejestracji na wizytę wraz ze swoim numerem PESEL,
w postaci wydruku (na żądanie pacjenta, gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta lub gdy pacjent nie posiada Internetowego Konta Pacjenta), który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę.
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-zlecenia na wyroby medyczne.
Podczas konsultacji lub teleporady pacjent może otrzymać e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne (protezy, obuwie ortopedyczne, pieluchomajtki, sprzęt stomijny itp.):
na druku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, z którym pacjent udaje się do sklepu medycznego lub apteki (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu Zdrowia),
w postaci numeru zlecenia, który pacjent podaje w sklepie medycznym lub aptece wraz ze swoim numerem PESEL (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu Zdrowia).
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych.
Badania dodatkowe, zlecone w trakcie udzielonego świadczenia, można wykonać u Świadczeniodawcy lub w podmiotach, z którymi Świadczeniodawca współpracuje w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych (szczegółowy zakres współpracy z innymi podmiotami leczniczymi jest uregulowany w umowach będących podstawą współpracy z tymi podmiotami).
Szczegółowa informacja o miejscu realizacji konkretnych badań zleconych znajduje się w tabeli poniżej.
Lp.
Nazwa badania
Miejsce realizacji
Godziny pracy
Nr telefonu
1.
Mammografia
Spec. Szpital Sokołowskiego, W-ch Ul. Sokołowskiego 4
+48 74 6489670
2.
RTG Pantomogram uzębienia
Wałbrzych, Senatorska 28a
9:30–18:45
+48 74 8419595,
3.
Protetyka stomatologiczna
Wałbrzych , Browarna 3
9:00-13:00
691 598 556
4.
EMG
ZOZ Świdnica ul. Leśna 27-29
+48 74 8517100
5.
Densytometria
Wrocławskie Centrum Zdrowia Wrocław, Podróżnicza 26/28
Każdy pacjent, który w deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ wskazał Świadczeniodawcę jako placówkę medyczną, może założyć Internetowe Konto Pacjenta za pośrednictwem Świadczeniodawcy.
Założenie Internetowego Konta Pacjenta wymaga, aby pacjent dysponował:
założonym i potwierdzonym Profilem Zaufanym (Świadczeniodawca może wesprzeć pacjenta w założeniu lub aktywacji Profilu Zaufanego),
1. Zadzwoń na całodobową i bezpłatną infolinię – 989
Możesz to zrobić sam lub może Cię zapisać ktoś bliski z rodziny. Do zapisu wystarczy numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego. Na podany numer otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. W ten sposób możesz zarejestrować swoich dziadków lub rodziców. Wystarczy, że rozpocznie się etap szczepień i będziesz miał numer PESEL bliskiej osoby.
Podczas rejestracji wybierzesz dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Następnie otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.
2. Skontaktuj się z wybranym punktem szczepień
Jeżeli chcesz zaszczepić się w konkretnym punkcie szczepień – skontaktuj się z nim. Mapa i dane kontaktowe punktów szczepień dostępne są poniżej
Punkty Szczepień w Wałbrzychu
Przychodnia Specjalistyczna Regina I Walenty Śliwa Spółka Jawna
Specjalistyczny Szpital Im. Dra Alfreda Sokołowskiego
58-300
Wałbrzych
Alfreda Sokołowskiego 4
746489600
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Przychodnia Krzysztof” Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością
58-300
Wałbrzych
Bolesława Chrobrego 2
746643087
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Zdrowy Sobięcin” Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością
58-302
Wałbrzych
Wrocławska 10
748469033
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Praktyka Lekarza Rodzinnego Beata Hausman
58-308
Wałbrzych
Bystrzycka 2a
668852732
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Przychodnia Piaskowa Góra” Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością
58-309
Wałbrzych
Główna
748868624-797955938
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Przychodnia Piaskowa Góra” Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością
58-304
Wałbrzych
Andersa 184
748480070
Edmund Kryś
58-303
Wałbrzych
Niepodległości 58
748434161
Nowe Miasto Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością
58-301
Wałbrzych
11 Listopada
748492171
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Śródmieście-Biały Kamień” Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością
58-304
Wałbrzych
Wysockiego 24,24a
748429101
Lux Med Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością
58-306
Wałbrzych
Uczniowska 16
746334680
W wybranym przez Ciebie punkcie szczepień nie znalazłeś dogodnego terminu? Zadzwoń na infolinię NFZ pod numer 989. Konsultanci pomogą Ci znaleźć inny punkt szczepień niedaleko Ciebie z terminem, który Ci pasuje.
3. Zarejestruj się elektronicznie poprzez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl
System zaproponuje Ci pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko Twojego adresu. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację.
Zaraz po dokonaniu rezerwacji, otrzymasz powiadomienie SMS, a następnie ponownie przypomnimy Ci o szczepieniu dzień przed planowanym terminem.
Jeśli chcesz skorzystać z tego sposobu rejestracji, musisz posiadać Profil Zaufany. Jeżeli go nie masz, skontaktuj się z infolinią NFZ 989, bezpośrednio z wybranym punktem szczepień lub skorzystaj ze wsparcia swojej przychodni.
Na wizytę pacjent powinien zgłosić się maksymalnie 10 minut wcześniej. Nie ma sensu przychodzenia wcześniej.
Na wizytę pacjent powinien przyjść bez osoby towarzyszącej – wyjątek stanowią osoby ze szczególnymi potrzebami(niesamodzielne)
Zaraz po wejściu do placówki pacjent powinien zdezynfekować ręce.
W placówce obowiązuje nakaz noszenia maseczek ochronnych .
Podczas rejestracji pacjenci oraz personel medyczny powinni zrachować bezpieczny dystans od – minimum 1,5 m.
Podczas pobytu w placówce pacjenci powinni dostosować się do instrukcji lekarza i personelu. W razie kaszlu lub potrzeby kichnięcia, zasłonić twarz chusteczką higieniczną, po czym wyrzuć ją do kosza, a dłonie ponownie zdezynfekować.
Zastosowanie wszelkich niezbędnych procedur i zaleceń przez placówki POZ, pozwala na zachowanie ciągłości w świadczeniu usług oraz na zapewnienie pomocy najbardziej potrzebującym pacjentom. Działania podejmowane w związku z SARS-CoV-2 wpływają nie tylko na obecną pracę lekarzy i personelu medycznego, ale mogą mieć też znaczenie dla stabilizacji funkcjonowania przychodni POZ w przyszłości.